4 tips för ditt företags digitala närvaro
Sociala medier har större potential för ditt företag än att vara en digital plattform som du kan synas på. För att nå längre med ditt företags sociala medier kan du börja bygga ett socialt nätverk. Vi har sammanställt våra bästa tips för att skapa ett nätverk kring ditt företag med hjälp av sociala medier.
- Hitta din målgrupp
Det finns många sociala medier (Facebook, Twitter och Instagram för att nämna några av dem), och det är tidskrävande att vara aktiv på alla. Då är det viktigt att veta vilken målgrupp du har, för att därefter kunna ta reda på vilken plattform de befinner sig på. Det första steget är då att samla in information om dina besökare och följare. Ett bra verktyg för insamling av statistik från webbplatsbesökare är Google Analytics. Det i kombination med Facebooks egna verktyg för statistik över företagssidor ger dig en bra grund för att få en bild över din målgrupp.
- Skapa en tvåvägskommunikation
Grunden för att bygga ett socialt nätverk kring ditt företag är att skapa en tvåvägskommunikation mellan dig och dina kunder. Uppmuntra till dialog och interaktion; exempelvis ställ frågor och be dem dela med sig av bilder. Var noga med att svara på alla inlägg, kommentarer och feedback som kommer in från dina besökare. Svara både på positiv och negativ kritik med ett trevligt och bra bemötande. Det stärker kundrelationen och kan göra en missnöjd kund nöjd.
- Ge dina kunder något extra
I sociala medier är det positivt att ge dina besökare något extra – något som är kopplat till ditt företag, men inte är en direkt produkt eller tjänst. Det kan bland annat röra sig om recept, inspiration, ”så-här-går-det-till”, guider eller liknande. Dina kunder (och potentiella kunder) vill inte följa dig för att du ska få fler följare, utan vill fylla sina flöden med något de bryr sig om. Om du fyller ditt konto med sådant som är intressant för besökaren underlättar det även tvåvägskommunikationen och nätverksbyggandet – då ni kan samlas kring gemensamma intressen.
- Uppmuntra det digitala i det fysiska
Glöm inte att berätta om dina social medier och vad man får tillgång till där när du kommer i kontakt med kunder i din butik, på ditt kontor eller liknande. Det kan göras såväl i muntlig kommunikation som skriftligt på en skylt eller lapp. Det behöver inte vara komplicerat, utan räcker med exempelvis: ”Glöm inte att kika in på Instagram, där lägger vi kontinuerligt upp inspirationsbilder och roliga bakom-kulisserna-bilder.”
Sammanfattning
Att jobba med sociala medier är spännande, roligt och givande. Vi hoppas att du har fått med dig tips och råd som hjälper dig på vägen.
Glöm inte att en del sociala medier (såsom Facebook och Instagram) kan integreras så att ditt flöde syns på din hemsida. Har du din hemsida hos oss? Kontakta oss gärna så kan vi hjälpa dig att koppla ditt facebook- och/eller instagram-flöde till hemsidan.